Followers

Friday, October 2, 2009

review filem upin dan ipin

rakan2 nak tahu tak? benda ni da lama da saya nak post tapi sayangnya saya tak punya waktu dan kesempatan utk menulis. bukan lah aku ni orang yg gile punye study sepanjang masa.tapi arakian diriku sentiasa sibuk dan menyibuk tak tentu hala.maka takde la time nak menulis.tapi memang itu yg patut nye pelajar jadi kan? sibuk...anyway, mari kte review filem minggu entah bile tah..

aku seorang yang suka menonton movie. jadi dah beribu movie aku tengok dan taste aku dah menaik.

mari kita cakap pasal filem ini.

animasi

serious bai..die nye animation memang tak nama Malaysia beb.tapi aku respek, walaupun kartun-kartun mesia arus perdana mempunyai design,jalan cerita, dan grafik yang tak senonoh nak ditonton, lahir pula Upin dan Ipin yang pergh gile gempak..aku kurang pasti teknologi apa yang mereka pakai, akan tetapi, the characters are alived!!

jalan cerita

kalau nak tgk die punye series, aku sgt meminati cara direktor dan penulis mereka menceritakan kehidupan seharian melalui dua watak. jgn terkejut, pada aku, cara ini merupakan salah satu cara dakwah yang berkesan terhadap kanak2. malah, ia juga boleh jadi medium pengajaran sesuatu yang essential kepada kanak2. unlike animasi tempatan yang mempunyai dialog kaku dan "kedewasaan", Upin dan Ipin menceritakan sesuatu dengan sangat natural dan sangat dekat kepada jiwa kanak2. akhirnya muncul juga sebuah animasi yang mempunyai jalan cerita yang "jujur" dan "ikhlas". tahniah Les Copaque.

mari kita lihat Upin dan Ipin the Movie : Geng. wow..marvelous. aku tak pernah memikirkan akan ada animasi Malaysia yang mempunyai jalan cerita yang walaupun simple, akan tetapi tidak dapat aku predict apa yang berlaku selepas ini. jujur katakan, bagi je aku tengok mana2 animasi American, tengok suku jalan pun dah boleh tahu camne cerita mereka akan berakhir. tahniah utk UIG (Upin & Ipin : Geng) yang membuatkan aku terus terpaku dan tertanya-tanya "wah lepas ni ape??". xpernah lagi aku jadi begitu teruja untuk terus menonton animasi ini sampai ke akhir cerita (termasuk kredit). mereka berjaya menonjolkan aspek Unity among races tanpa perlu menjadi berpura-pura united. tak faham? biasanye, kalo orang nak tonjolkan unity ni, org letak je tiga2 kaum pastu gambar kan ada kerjasama la, hepi bersama la..aih..cliche la bro..tapi tak utk UIG. Unity berjaya ditunjukkan dalam bentuk yang sangat natural!

akan tetapi...

dalam UIG, bagus mereka menasihati kanak2 mengenai asas agama, pergaulan, batasan dan segala2 nya. akan tetapi mereka tercicir dalam proses menonjolkan aspek agama. ye mereka ada tnjuk tok dalang pergi surau, Upin dan Ipin cakap solat jangan lupa. tapi, ada satu scene ni, tok dalang pergi masjid, cucu die disuruh pergi merayap kat kampung pakai suar pendek...bagaimana itu..ada la lagi beberapa examples.tapi orait la jugak generally. tak kan la animasi ni ko nak tunjuk detail2 kan ape bnda die wat bla3. mungkin badrul ada solat kejap kot kat hujung kampung pakai kain...cameraman tak amik gambar die masa tu..

so..aku mengesyorkan, tonton la UI~ ada member aku siap beli DVD lagi konon2 nak eksen ngn aku dapat tgk UIG kat mesia masa aku kat us...tapi sorry la ye..haha..aku tgk UIG dlu dari ko DAN AKU TONTON KAT USA!!! hahaha..

sekian


Muhammad Redzuan Khairun
cpa 406 07030

2 comments:

  1. peh ni abes smgt nye review
    les copaque bace xabes nanges seminggu terharu
    haha..mmg dasar katun la ko

    tapi la an..
    kalo tgk sedut curik kat tenet x beli DVD xgune bai..kire ak lebih mgharukan ah cmni..

    pikir2-pikirkanlah~haha

    ReplyDelete